Tekoälyn ja oppimisanalytiikan tulisi olla osa arkea

OA-hankkeen työpaketti 4:ssä toteutettiin kevään 2023 aikana paneelikeskusteluja oppimisanalytiikan tulevaisuuden näkymistä. Ääneen pääsi asiantuntijoita ja johtoa hankkeeseen osallistuvista oppilaitoksista. Keskusteluissa pohdittiin, millaisia arjen työtä helpottavia mahdollisuuksia oppimisanalytiikka ja tekoäly voivat tuoda niin oppimiseen ja opettamiseen kuin ohjaukseen ja johtamiseenkin. Toisaalta esiin nostettiin myös uhkakuvia oppijoista kerätyn tiedon väärinkäytöstä ja liiallisesta luottamisesta tekoälyyn.

Työpaketti 4:ssä koostettiin keskustelutallenteista alla oleva video.

Nostoja keskusteluista: 

”Tekoälyn ja oppimisanalytiikan tulisi olla osa arkea, huomaamatonta eikä mitään ylimääräistä.”

”Koulutustarjonnan, työpaikkojen ja oppilaitoksen osaamisen yhdistämistä ja opiskelijoiden KOS- ja OPSP-palvelujen koordinointia voisi fiksata AI:n tehtäväksi” 

”Pelkään, että ihmisistä tulee laiskoja oppimaan ja ottamaan haltuun asioita. Toisaalta mahdollisuudet laajenevat ja oppijat innostuvat asioista.” 

”On hyvä, että ennakkotiedolla voidaan ennakoida poluttamisia ja urasuunnittelua.”

”Kirjaamisessa tulee virheitä ja tekoälysovellus saattaa sen perusteella toimia väärin.”

”Jos katsotaan puhdasta aikadataa jostain työsuorituksesta, se on aika vaarallista.”

”Kun saisimme täysin hyödynnettyä tekoälyä, se mahdollistaisi yksilöllisiä opintopolkuja ja yksilöllistä tukea helpommin. Se, mitä tekoäly ei korvaa, on inhimillisyys.”

”Tekoäly mahdollistaisi aikaa inhimilliselle vuorovaikutukselle.”

Kiitos puheenvuoroista,

Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia

Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia

Koulutuskeskus Salpaus

Saimaan ammattiopisto Sampo

Stadin ammatti- ja aikuisopisto

Vantaan ammattiopisto Varia.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *