-
Mitä tekoälyn kehitys merkitsee ammatilliselle koulutukselle? – Pohdintaa oppimisanalytiikan etiikasta
Enemmän dataa – parempaa oppimisanalytiikkaa Vuonna 2023 maailmassa tuotetaan arviolta 120 tsettatavua dataa. Kokoluokkaa hahmottaa se, että yksi tsettatavu sisältää noin 5000 biljoonan kirjan verran tietoa. Lukemaa voi verrata Googlen arvioon,…
-
Tekoälyn ja oppimisanalytiikan tulisi olla osa arkea
OA-hankkeen työpaketti 4:ssä toteutettiin kevään 2023 aikana paneelikeskusteluja oppimisanalytiikan tulevaisuuden näkymistä. Ääneen pääsi asiantuntijoita ja johtoa hankkeeseen osallistuvista oppilaitoksista. Keskusteluissa pohdittiin, millaisia arjen työtä helpottavia mahdollisuuksia oppimisanalytiikka ja tekoäly voivat tuoda…
-
Yhteistyö OA- ja KARKKI-hankkeiden kesken edistää yhtenäisten käsitysten muodostamista
Käynnissä on samanaikaisesti useampia laajoja Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamia ammatillisen koulutuksen digitalisaation kehittämishankkeita, ja esiin onkin noussut tarve hankkeiden väliselle yhteistyölle. OA- ja KARKKI-hankkeiden teemat linkittyvät tiiviisti toisiinsa OA-hankkeen kolmannen työpaketin…
-
Kriittinen datalukutaito ja tekoälyn käyttö puhuttivat OA-hankkeen väliseminaarissa
OA-, Digiosaava- ja KARKKI-hankkeiden yhteinen väliseminaari 19.4.2023 sisälsi tulevaisuuteen katsovia puheenvuoroja, kiinnostavia keskusteluja ja osallistavaa työskentelyä. Nimekkäät puhujat, futuristi Elina Hiltunen ja digitalisaation asiantuntija Teemu Arina, esittelivät mielenkiintoisia esimerkkejä teknologian vaikutuksista…
-
Oppimisanalytiikka tukee pedagogista tietojohtamista
Oppimisanalytiikka tukee pedagogisesti viisasta päätöksentekoa ja esimerkiksi helpottaa mahdollisten tukitoimien tarpeen havaitsemista. Tietojohtamisella voidaan taas parantaa toiminnan laatua, tehokkuutta ja vaikuttavuutta. Sitä voidaan hyödyntää muun muassa tavoitteita asetettaessa, toiminnan johtamisessa sekä…
-
Oppimisanalytiikan visiointia digioppimisen areenalla
OA-hanke toimi johdattelijana ammatillisen koulutuksen oppimisanalytiikan käyttömahdollisuuksiin Digioppimisen areenalla. Hanke järjesti tapahtumassa Oppimisanalytiikka ammatillisessa koulutuksessa -työpajan 30.11.2022. Työpajassa osallistujat pohtivat ryhmäkeskusteluna oppimisanalytiikan käyttökohteita ja tulevaisuutta, siihen liittyviä eettisiä kysymyksiä ja millainen…
-
Lisääkö oppimisanalytiikka opiskelijan motivaatiota?
Noin 80 ammatillisen koulutuksen oppimisanalytiikan kehittäjää kokoontui lokakuussa 2022webinaariin, jossa esiteltiin oppimisanalytiikan nykytila. eOppimiskeskuksen laatiman kirjallisuuskatsauksen näkökulmina olivat ammatillinen koulutus ja elinikäinen oppiminen. Webinaarissa käsiteltiin sekä kansallista että kansainvälistä tutkimusta ja…
-
Data ei ole uusi öljy
Olemme kuulleet vertauksen ’Data on uusi öljy’ monta kertaa ja todennäköisesti käyttäneet sitä joissain tilanteissa itsekin. Hienolta kuulostava heitto, mutta ei oikeastaan kestä tarkempaa tutkiskelua. Öljy on hupeneva luonnonvara, kuormittaa ympäristöä…