Blogi

  • Mitä tekoälyn kehitys merkitsee ammatilliselle koulutukselle? – Pohdintaa oppimisanalytiikan etiikasta

    Enemmän dataa – parempaa oppimisanalytiikkaa  Vuonna 2023 maailmassa tuotetaan arviolta 120 tsettatavua dataa. Kokoluokkaa hahmottaa se, että yksi tsettatavu sisältää noin 5000 biljoonan kirjan verran tietoa. Lukemaa voi verrata Googlen arvioon,…

    Mitä tekoälyn kehitys merkitsee ammatilliselle koulutukselle? – Pohdintaa oppimisanalytiikan etiikasta
  • Tekoälyn ja oppimisanalytiikan tulisi olla osa arkea

    OA-hankkeen työpaketti 4:ssä toteutettiin kevään 2023 aikana paneelikeskusteluja oppimisanalytiikan tulevaisuuden näkymistä. Ääneen pääsi asiantuntijoita ja johtoa hankkeeseen osallistuvista oppilaitoksista. Keskusteluissa pohdittiin, millaisia arjen työtä helpottavia mahdollisuuksia oppimisanalytiikka ja tekoäly voivat tuoda…

    Tekoälyn ja oppimisanalytiikan tulisi olla osa arkea
  • Yhteistyö OA- ja KARKKI-hankkeiden kesken edistää yhtenäisten käsitysten muodostamista  

    Käynnissä on samanaikaisesti useampia laajoja Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamia ammatillisen koulutuksen digitalisaation kehittämishankkeita, ja esiin onkin noussut tarve hankkeiden väliselle yhteistyölle.  OA- ja KARKKI-hankkeiden teemat linkittyvät tiiviisti toisiinsa  OA-hankkeen kolmannen työpaketin…

    Yhteistyö OA- ja KARKKI-hankkeiden kesken edistää yhtenäisten käsitysten muodostamista  
  • Kriittinen datalukutaito ja tekoälyn käyttö puhuttivat OA-hankkeen väliseminaarissa

    OA-, Digiosaava- ja KARKKI-hankkeiden yhteinen väliseminaari 19.4.2023 sisälsi tulevaisuuteen katsovia puheenvuoroja, kiinnostavia keskusteluja ja osallistavaa työskentelyä. Nimekkäät puhujat, futuristi Elina Hiltunen ja digitalisaation asiantuntija Teemu Arina, esittelivät mielenkiintoisia esimerkkejä teknologian vaikutuksista…

    Kriittinen datalukutaito ja tekoälyn käyttö puhuttivat OA-hankkeen väliseminaarissa
  • Oppimisanalytiikka tukee pedagogista tietojohtamista

    Oppimisanalytiikka tukee pedagogisesti viisasta päätöksentekoa ja esimerkiksi helpottaa mahdollisten tukitoimien tarpeen havaitsemista. Tietojohtamisella voidaan taas parantaa toiminnan laatua, tehokkuutta ja vaikuttavuutta. Sitä voidaan hyödyntää muun muassa tavoitteita asetettaessa, toiminnan johtamisessa sekä…

    Oppimisanalytiikka tukee pedagogista tietojohtamista
  • Oppimisanalytiikan visiointia digioppimisen areenalla

    OA-hanke toimi johdattelijana ammatillisen koulutuksen oppimisanalytiikan käyttömahdollisuuksiin Digioppimisen areenalla. Hanke järjesti tapahtumassa Oppimisanalytiikka ammatillisessa koulutuksessa -työpajan 30.11.2022. Työpajassa osallistujat pohtivat ryhmäkeskusteluna oppimisanalytiikan käyttökohteita ja tulevaisuutta, siihen liittyviä eettisiä kysymyksiä ja millainen…

    Oppimisanalytiikan visiointia digioppimisen areenalla
  • Lisääkö oppimisanalytiikka opiskelijan motivaatiota?

    Noin 80 ammatillisen koulutuksen oppimisanalytiikan kehittäjää kokoontui lokakuussa 2022webinaariin, jossa esiteltiin oppimisanalytiikan nykytila. eOppimiskeskuksen laatiman kirjallisuuskatsauksen näkökulmina olivat ammatillinen koulutus ja elinikäinen oppiminen. Webinaarissa käsiteltiin sekä kansallista että kansainvälistä tutkimusta ja…

    Lisääkö oppimisanalytiikka opiskelijan motivaatiota?
  • Data ei ole uusi öljy

    Olemme kuulleet vertauksen ’Data on uusi öljy’ monta kertaa ja todennäköisesti käyttäneet sitä joissain tilanteissa itsekin. Hienolta kuulostava heitto, mutta ei oikeastaan kestä tarkempaa tutkiskelua. Öljy on hupeneva luonnonvara, kuormittaa ympäristöä…

    Data ei ole uusi öljy